Wrocław: Zniknie rura, zabytkowe mosty Pomorskie wypięknieją. Miasto zapłaci blisko 70 milionówźródło: materiały inwestora

Wrocław: Zniknie rura, zabytkowe mosty Pomorskie wypięknieją. Miasto zapłaci blisko 70 milionów

Mariusz Bartodziej
Mariusz Bartodziej
REKLAMA
Potrzeba było dwóch postępowań, by zgłosili się chętni do remontu przepraw pomiędzy Starym Miastem a Nadodrzem i przełożenia sieci ciepłowniczej. Oferta złożona przez Pro-Tra Building przekroczyła zakładany budżet o ponad milion złotych. Prace potrwają przeszło trzy lata.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. rozstrzygnęły wczoraj, 6 listopada, drugi przetarg na przebudowę mostów Pomorskich wraz z ciepłociągiem. Do 26 września zgłosiły się dwie firmy. Obie zapewniły pięć lat gwarancji. Pro-Tra Building Sp. z o.o. z Wrocławia oczekiwał 69 mln 899 tys. zł brutto, a warszawski PORR S.A. 89 mln 855 tys. zł. Tylko pierwsza z ofert spełniła warunki formalne. Miasto chciało przeznaczyć na ten cel maksymalnie 68 mln 421 tys. zł, ale postanowiło dołożyć brakującą kwotę.
Wykonawca będzie miał na realizację zadania 38 miesięcy od dnia podpisania umowy. W ciągu 15 miesięcy ma uzyskać pozwolenie na użytkowanie przełożonej sieci ciepłowniczej.
FB

Problem z ciepłociągiem

Pierwsze postępowanie na taki zakres prac WI unieważniły w maju, ponieważ, mimo wydłużenia terminu składania ofert, nie zgłosił się żaden chętny.
Za to sieć ciepłownicza miała znaleźć się pod dnem Odry już w tym roku. Wrocławskie Inwestycje wyłoniły w sierpniu rok temu, przy piątej próbie, wykonawcę. Włoska firma Cipa Societa per Azioni była gotowa podjąć się zadania za 15 mln 560 tys. zł brutto (miasto wraz z firmą Fortum planowali wydać 16 mln 812 tys. zł). Nie rozpoczęła jednak robót w wyznaczonym terminie, przez co urzędnicy rozwiązali umowę.
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Nowa nawierzchnia, renowacja baszt i przełożenie rury

Pro-Tra Building zajmie się przebudową wszystkich trzech zabytkowych mostów Pomorskich: Południowego (powstały w latach 1904-1905), Środkowego (jedna konstrukcja z 1885 roku, druga z 1930 r.) i Północnego (wybudowany w 1930 r.). Prace obejmą m.in. wyrównanie konstrukcji, wymianę płyty pomostowej wraz z nawierzchnią, renowację balustrad i baszt oraz przebudowę torowiska, trakcji, oświetlenia, sieci oraz chodników.
W zakresie przełożenia rury ciepłowniczej z mostu Południowego wykonawca zajmie się wpierw robotami technologicznymi komór startowej (przy ul. Księcia Witolda) i odbiorczej (teren zielony nad Odrą przy ul. Grodzkiej). Pozwoli mu to rozpocząć budowę na głębokości około 20 m dwóch mikrotuneli o długości 141,6 m.
Zdjęcia i wizualizacje dostępne galerii.
REKLAMA

Najpierw mosty, później droga

Po zakończeniu przebudowy mostów, rozpocznie się inny wyczekiwany przez mieszkańców remont – ul. Pomorskiej. WI rozstrzygnęły w październiku ubiegłego roku przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej, wartej przeszło milion złotych. Prace obejmą ponadkilometrowy odcinek.
fot. Mariusz Bartodziej
fot. Mariusz Bartodziej

Nie tylko Pomorskie

Miasto zajmie się też innymi zabytkowymi przeprawami. Od października szuka wykonawcy projektu przebudowy mostu Osobowickiego (łączącego Kleczków z Różanką) wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Inwestycja dotyczy m.in. nawierzchni, konstrukcji, odbudowy ozdobnych wieżyczek, a także przeniesienia rurociągów. Do 5 listopada zgłosiły się dwie firmy: Transprojekt Gdański Sp. z o.o. (2 mln 643 tys. zł brutto) oraz Eco-Investment Poland Sp. z o.o. (2 mln 398 tys. zł). Zakładany budżet wynosi 814 tys. zł.
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
Rewitalizację przejdą także mosty Średzkie, umożliwiające komunikację pomiędzy Leśnicą a Złotnikami. Dokumentacja jest gotowa, dlatego Wrocławskie Inwestycje szukają już wykonawcy robót. W kwietniu unieważniły jednak pierwszy przetarg. Magistrat planuje wydać przeszło 8 mln zł, a najtańsza oferta przekraczała tę kwotę o ponad 3 mln zł.
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
W mieście powstaną też nowe mosty Chrobrego, łączące Wielką Wyspę ze Swojczycami. Pierwsze postępowanie na wybór wykonawcy nie przyniosło rozstrzygnięcia. Jedyny chętny oczekiwał prawie 90 mln zł, czyli o ponad 20 mln więcej, niż zakładają urzędnicy. W lipcu donosiliśmy o ogłoszeniu drugiego przetargu. Tym razem zgłosiło się pięciu zainteresowanych. Jeden zmieścił się w budżecie, ale WI odrzuciły jego ofertę. Najkorzystniejsza sięgnęła niemal 95 mln zł, dlatego ponownie doszło do unieważnienia. 30 października ogłosiły trzecie postępowanie. Termin składania propozycji mija 2 grudnia.
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA