Wrocław z Pragą połączy linia kolejowa dużych prędkości. Wybrano wykonawcę studium dla tej inwestycjiźródło: Centralny Port Komunikacyjny (CPK)

Wrocław z Pragą połączy linia kolejowa dużych prędkości. Wybrano wykonawcę studium dla tej inwestycji

Orzech
Orzech
REKLAMA
Kolejne bardzo dobre informacje dotyczące kolei dużych prędkości na Dolnym Śląsku. Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) rozstrzygnęła 4 czerwca przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla nowych linii kolejowych, które połączą Żarów, Świdnicę i Wałbrzych z Czechami i stolicą tego kraju – Pragą. Docelowo za kilka lub kilkanaście lat podróż pociągiem z Wrocławia do Pragi ma trwać około dwóch i pół godziny.

Oferty poznaliśmy pod koniec marca. Do przetargu zgłosiło się sześć firm, które zaproponowały kwoty od 18,548 mln zł brutto do 41,973 mln zł brutto. Zakładany przez CPK budżet przeznaczony na to przedsięwzięcie wynosił 7,010 mln zł brutto.
Ostatecznie jednak zamawiający postanowił dopłacić i w piątek, 4 czerwca rozstrzygnął postępowanie. Wygrała firma BBF Sp. z o.o. z Poznania, która złożyła najtańszą ofertę w wysokości 18,548 mln zł brutto. Realizacja całości zamówienia ma zostać zrealizowana w przeciągu 584 dni.
Planowany do realizacji nowy międzynarodowy korytarz kolejowy ma stanowić łącznik pomiędzy istniejącymi już polskimi i czeskimi odcinkami Kolei Dużych Prędkości (KDP). Wśród celów inwestycji znajdują się utworzenie międzynarodowego kolejowego korytarza transportowego w osi Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Świdnica – Wałbrzych – Kamienna Góra/Jelenia Góra – Lubawka – Praga – Norymbergia / Monachium, a także stworzenie szybkiego, niezawodnego i bezpiecznego powiązania transportowego Jeleniej Góry (i kurortów karkonoskich), Wałbrzycha i Pragi, z Wrocławiem, Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK).
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla projektu budowy nowych linii kolejowych na odcinku Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica państwa w Lubawce.
Projekt przewiduje budowę dwóch nowych linii – nr 267, łączącej linię kolejową nr 274 (szlak Żarów – Jaworzyna Śląska.) ze stacją Świdnica Miasto oraz nr 268, pomiędzy stacjami Świdnica Miasto i Lubawka oraz dalej do granicy z Czechami (w okolicy miejscowości Královec). 
REKLAMA
Efektem końcowym wykonanego projektu powinno być zwolnienie przepustowości linii kolejowych nr 274 (poza odcinkiem Wrocław Świebodzki – Żarów) i 276 na rzecz pasażerskiego ruchu regionalnego i ruchu towarowego w związku z przeniesieniem na nowe linie nr 267 i 268 części ruchu dalekobieżnego wykorzystującego istniejące linie. 
Ponadto inwestycja ta ma się przyczynić do ograniczania wykluczenia komunikacyjnego w transporcie kolejowym i poprawa powiązań o zasięgu regionalnym, w tym dojazdów z Lubawki i terenu powiatu kamiennogórskiego do Wałbrzycha i Wrocławia, z wykorzystaniem linii dużych prędkości również na potrzeby szybkich połączeń wojewódzkich.
Infrastruktura nowych linii przebiegających przez Dolny Śląsk ma zostać przystosowana do prędkości wynoszącej 250 km/h. 
Rozpoczęcie robót budowlanych na Dolnym Śląsku planowane jest do końca 2023 roku, a ich zakończenie przewidziano na rok 2027. Obecnie trwa inwentaryzacja przyrodnicza i inne prace przygotowawcze do rozpoczęcia tej inwestycji.

Czesi również przygotowują swoją część nowej linii kolejowej dużych prędkości

Czesi zapowiedzieli budowę linii kolejowej dużych prędkości od Pragi przez Hradec Králové (z odgałęzieniem do Pardubic) do granicy z Polską i wybrali niedawno wykonawcę studium wykonalności tej inwestycji. Przetarg wygrało konsorcjum dwóch firm z Grupy Sudop, a wykonanie analizy będzie kosztowało 12,6 mln koron. Opracowanie studium wykonalności powinno zostać zakończone w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy. Správa železnic, zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach koordynuje swoje zamierzenia inwestycyjne z polską stroną.

Czechach linia ma prowadzić wzdłuż istniejącej autostrady D11 z Pragi do Hradec Králové. Następnie linia kolejowa skierowałaby się w stronę miejscowości Chlumec nad Cidliną i dalej na północ w stronę granicy z Polską. Ma łącznie liczyć około 600 km długości.

Komentarze (4)

Napisz komentarz
amigo(gość)
@
Pasażer
(gość)
Albo nie umiem czytać ze zrozumieniem, albo autor nie umie pisać. W artykule napisano, że czeski odcinek to 600 km. Tak to odczytuję, ponieważ jest to podane w jednym akapicie z informacją o czeskim przebiegu trasy. Skąd te kilometry? Przecież cała odległość z Wrocławia do Pragi, to nie więcej, jak 350 km. A KDP zapewne nie będzie prowadzić serpentynami.
Bo ta linia będzie prowadzić przez Norymbergię. Gdzie takie miasto znalazł?
Krajan(gość)
Jak to siema ta wysoka cena za odcinek polski do odcinka czeskiego o 10 razy tańszego Kto nas łupie, a może świadomie przepłacamy by wypracować bonusy dla zamawiającego
Gapcio(gość)
Jaś nie doczekał ! Czyli ja !
Pasażer(gość)
Albo nie umiem czytać ze zrozumieniem, albo autor nie umie pisać. W artykule napisano, że czeski odcinek to 600 km. Tak to odczytuję, ponieważ jest to podane w jednym akapicie z informacją o czeskim przebiegu trasy. Skąd te kilometry? Przecież cała odległość z Wrocławia do Pragi, to nie więcej, jak 350 km. A KDP zapewne nie będzie prowadzić serpentynami.
REKLAMA