Wrocław: Miasto wyremontuje tramwaje za ponad 130 milionów? Są chętniźródło: MPK Wrocław

Wrocław: Miasto wyremontuje tramwaje za ponad 130 milionów? Są chętni

Mariusz Bartodziej
Mariusz Bartodziej
REKLAMA
Modernizację przejdą 42 Protramy i Skody. Większość z nich służy już od kilkunastu lat. Inwestycja ma zapobiec znacznemu wzrostowi kosztów utrzymania i liczby awarii. Do obu przetargów przystąpiło po jednej firmie – obie mieszczą się w budżecie.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu analizuje złożone do 9 i 10 marca oferty w przetargach na kapitalny remont 25 tramwajów (Protram) 205 WrAs i 17 Skód 16T. W obu przypadkach zgłosił się jeden uczestnik.
Jeśli nic nie stanie nam na przeszkodzie, planujemy rozstrzygnąć postępowanie w pierwszej połowie tego miesiąca – informuje nas Bartosz Naskręski z biura prasowego MPK Wrocław.
Przewoźnik chce przeznaczyć na modernizację Protramów 73 mln 800 tys. zł (2,9 mln zł/sztukę) i daje wykonawcy 3 lata. Modertrans Poznań Sp. z o.o. oczekuje dokładnie tyle pieniędzy, a jest gotów zrealizować zamówienie w ciągu 28 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Na Skody MPK zamierza wydać maksymalnie 60 mln 639 tys. zł (3,5 mln zł/sztukę) i zaczekać 2,5 roku. Saatz Sp. z o.o. z Warszawy liczy na 60 mln 628 tys. zł. Deklaruje, że wyrobi się w dwa lata.
Tabory będą trafiać do wykonawców etapami – maksymalnie trzy na raz. Roboty nad jednym potrwają najwyżej trzy miesiące.
Takie wyłączenie z eksploatacji poszczególnych wagonów nie wpłynie znacząco na obsługę poszczególny linii tramwajowych – zapewnia Bartosz Naskręski.
MPK Wrocław
MPK Wrocław

Kapitalny remont konieczny

REKLAMA
W obu przypadkach prace obejmą pojazdy z zewnątrz, przestrzeń dla pasażerów (m.in. pojawią się ładowarki USB), a także części tramwajowe. W 205 WrAs wykonawca ponadto dostosuje dach do montażu klimatyzacji.
Wyremontowane zostaną wszystkie dostępne tabory obu typów (jeden wagon 205 WrAs jest już w modernizacji). Protramy są używane od 2006 (najnowsze od 2011), a Skody od 2007 roku. Te pierwsze powinny przejść remont po przejechaniu 500 000 km, a drugie po 600 000 km (+/- 20%) – w obu przypadkach te limity już przekroczono lub się do nich zbliża. Inwestycja umożliwi ich funkcjonowanie przez następnych kilkanaście lat. Producent ustala okres eksploatacji tramwaju na co najmniej 30 lat – przy zachowaniu przeglądów okresowych i niezbędnych modernizacji.
Brak remontu we wskazanym czasie spowodowałby znaczny wzrost kosztów utrzymania pojazdów, co przełożyłoby się na większa liczbę awarii, a także byłoby przyczyną wyłączenia takiego pojazdu pojazdów z ruchu z powodu braku części zamiennych wycofywanych z eksploatacji (podczas remontu takie podzespoły są zastępowane na części nowszej generacji) – wyjaśnia Bartosz Naskręski z MPK Wrocław.
MPK Wrocław
MPK Wrocław
Dodaje, że niektórych elementów, jak układu hamulcowego, nie można pozostawić do zużycia, ponieważ stanowi to zagrożenie dla przewożonych pasażerów. A zezłomowanie przed zakończeniem minimalnego okresu eksploatacji byłoby "marnotrawieniem publicznych pieniędzy".
Zapłaciliśmy siedem milionów za pojazd, który miał przewozić pasażerów przez trzydzieści lat, a bez wymaganych remontów, skasujemy go około dziesięć lat wcześniej – mówi Bartosz Naskręski. – Chciałbym zaznaczyć, że każdy nowy tramwaj wymaga, po kilkunastu latach użytkowania, remontu, tak aby dalej funkcjonować mógł poprawnie i bezpiecznie.

MPK powiększa flotę

Wrocławianie doczekają się również nowych tramwajów – w pełni niskopodłogowych. Może być ich nawet ponad 40. Dojeżdżałyby stopniowo, ostatnie pod koniec 2023 roku. O szczegółach pisaliśmy w lutym.
W tym samym artykule informowaliśmy, że MPK wybrało firmę, od której wydzierżawi 60 fabrycznie nowych autobusów – jedno- i dwuczłonowych. Inwestycja pochłonie przeszło 120 mln zł.

Komentarze (3)

Napisz komentarz
aqqa(gość)
Po co komu te durne ładowarki usb? Jakiś głupi pseud wyznacznik "nowoczesności". Już na prawdę każdy chyba ma tyle oleju w głowie, żeby się samemu zatroszczyć o naładowanie własnego telefonu albo kupienie powerbank-u. Nie widziałem jeszcze nikogo kto z tego korzystał, a domyślam się, że za darmo nikt tego nie montuje. A inna rzecz jest taka, że koszt tego remontu to jakiś żart. Remont za połowę ceny nowego składu? I jeszcze przypadkiem jest jedna firma która akurat świetnie się mieści w wyznaczonym budżecie. Gdyby mpk zainwestowało w dział który zajmuje się regularnym głębokim serwisem tramwajów i posłało ludzi na szkolenia, to kosztowało by to pewnie połowę tej kwoty jak nie mniej. A tak to widzimy nowoczesne kasowniki, ładowarki usb- a okazuje się, że całość działa tak słabo, że muszą zamykać dla aut ulice w centrum, żeby zmusić ludzi do komunikacji zbiorowej.
Mariusz Bartodziej(gość)
@
Tobi
(gość)
Czy remont obejmuje również wymianę tych słynnych wózków, które są hipotetycznym powodem niszczenia torowisk przez Skody?
Obejmuje także wózki, napędowy i toczny (czyszczenie,  naprawa/wymiana uszkodzonych elementów, konserwacja).
Tobi(gość)
Czy remont obejmuje również wymianę tych słynnych wózków, które są hipotetycznym powodem niszczenia torowisk przez Skody?
REKLAMA