Utworzenie przystanku w Bykowie w ramach remontu trasy Wrocław - Kluczbork? "To idealna okazja"źródło: Jan Augustynowski

Utworzenie przystanku w Bykowie w ramach remontu trasy Wrocław - Kluczbork? "To idealna okazja"

Mariusz Bartodziej
Mariusz Bartodziej
REKLAMA
PKP PLK przebudują w latach 2021-2023, za ponad miliard złotych, odcinek Wrocław – Oleśnica – Kluczbork. W ramach inwestycji powstanie m.in. nowy przystanek w Mirkowie. Jan Augustynowski z KWW Jan Augustynowski Koalicja Obywatelska wskazuje, że podobny powinien znaleźć się jeszcze w Bykowie. – Remont tej trasy stanowi idealną okazję, by zagęścić sieć przystanków w obszarze aglomeracji – podkreśla.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w styczniu z firmą Systra S.A. umowę na przygotowanie do IV kwartału 2019 roku projektu modernizacji odcinka Wrocław – Oleśnica – granica województwa w ramach planowanej przebudowy linii  kolejowej nr 143 Kluczbork – Oleśnica – Wrocław Mikołajów. Wartość transakcji wyniosła blisko 17 mln zł.
Prace budowlane na całym odcinku mają być prowadzone w latach 2021-2023. Wartość inwestycji wyniesie ponad miliard złotych. Zakłada przebudowę torów tak, by były dostępne dla ciężkich składów towarowych, a pociągi mogły jeździć z prędkością do 120 km/h. W ramach przedsięwzięcia infrastruktura pasażerska zostanie dostosowana do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przystanek w Solnikach Wielkich zmieni lokalizację, a ponadto powstaną nowe – w Pielgrzymowicach i Mirkowie.

Rozwój Bykowa wymaga utworzenia przystanku

Jan Augustynowski z Komitetu Wyborczego Wyborców Jan Augustynowski Koalicja Obywatelska wskazuje, że przystanek jest potrzebny także w Bykowie.
Remont tej trasy stanowi idealną okazję, by zagęścić sieć przystanków w obszarze aglomeracji. Z jednej strony ograniczy to korki pomiędzy Wrocławiem a podmiejskimi miejscowościami, a z drugiej zwiększy możliwość komunikacji na tym obszarze – wyjaśnia Jan Augustynowski.
Jan Augustynowski
Jan Augustynowski
Tłumaczy, że przez gminę Długołęka przebiegają dwie linie kolejowe. Pociągi tej do Trzebnicy zatrzymują się w każdej miejscowości na terenie gminy. W przypadku rewitalizowanej trasy powstanie przystanek w Mirkowie, ale Byków, jego zdaniem, niesłusznie pominięto.
Przybywa tam ludzi oraz firm, więc w ciągu kilku lat okaże się niezbędny. Wówczas będzie trzeba liczyć się z większym wydatkiem. Trzeba wychodzić naprzeciw takim potrzebom, a nie reagować po fakcie – stwierdza Augustynowski.
Jan Augustynowski
Jan Augustynowski

Gmina nie widziała potrzeby

REKLAMA
PKP PLK, na pytania, czy brały pod uwagę utworzenie przystanku w Bykowie i czy wciąż jest to możliwe, odpowiadają, że władze nie uznały tej inwestycji za konieczną.
W trakcie opracowywania studium, w grudniu 2014 roku, odbyły się konsultacje społeczne, na których przedstawiciel gminy Długołęka nie zgłosił oczekiwań w stosunku do infrastruktury kolejowej, w tym ewentualnego nowego przystanku w Bykowie – informuje Bohdan Ząbek z biura prasowego PKP PLK.
Jan Augustynowski
Jan Augustynowski

Na Zakrzowie też oczekują przystanku

O utworzenie przystanku kolejowego w ramach modernizacji linii  kolejowej nr 143 Kluczbork – Oleśnica – Wrocław Mikołajów zabiegają także mieszkańcy wrocławskiego Zakrzowa.
Budowę nowych przystanków na ternie Wrocławia w okolicach alei Sobieskiego/ulicy Wilanowskiej  oraz ulicy Boya-Żeleńskiego zakładał jeden z wariantów studium. Analiza ekonomiczna i możliwości finansowe wykluczyły te realizacje – wyjaśnia Bohdan Ząbek.
Dodaje, że na linii w 2020 r., wraz z przebudową wiaduktu kolejowego nad ul. Długą, powstanie nowy przystanek Wrocław Szczepin.
Marcin Gliński ze stowarzyszenia Zmieniaj Zakrzów mówi, że aktualnie powstanie nowego przystanku nie jest bardzo istotne z racji słabej oferty połączeń. To jednak zmieni się jego zdaniem, gdy liczba kursów wzrośnie, a mieszkańcy zechcą w większym stopniu korzystać z zapowiadanej przez miasto kolei aglomeracyjnej.
Powstanie dodatkowych przystanków jest kluczowe, jeśli dostępność kolei na peryferiach miasta ma być adekwatna do efektu, jaki chcemy uzyskać, czyli skrócenie czasu dojazdu do centrum i łatwość poruszania się koleją w obrębie aglomeracji – zauważa Marcin Gliński. – Dlatego z pewnością nadal będziemy zabiegali o budowę przystanku "Osiedle Sobieskiego", który znajdowałby się w rejonie gęstej zabudowy wielorodzinnej i nowych zakładów pracy.
Szerzej o tej sprawie i petycji przygotowanej przez mieszkańców pisaliśmy w kwietniu. Udało im się zebrać dotychczas w internecie 372 z oczekiwanych 500 głosów.

Komentarze (1)

Napisz komentarz
KOLEJKA DLA NIECISZOWA(gość)
Nieciszów też domaga się przystanku kolejowego, skorzysta Nieciszów (około 1000 mieszkańców) i Smardzów ( około 800 mieszkańców), licząc zameldowanych i niezameldowanych....
REKLAMA